جستجو در سایت

همه چیز در رابطه با برنامه اسکیل ورکر کانادا

logo

اسکیل ورکر کانادا یکی از برنامه‌های مهاجرتی این کشور است که برای افراد واجد شرایط این امکان را فراهم می‌سازد تا بدون نیاز به ویزای کار و به‌صورت نامحدود در کانادا مشغول به کار شوند. پس اگر شما هم جزو کارگران ماهر هستید و قصد مهاجرت به این کشور دارید؛ پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان این بخش از سبزینه همراه ما باشید و اطلاعات مفیدی در رابطه با شرایط و مراحل عضویت در برنامه اسکیل ورکر کانادا به دست آورید.

اسکیل ورکر کانادا

برنامه اسکیل ورکر کانادا چیست؟

برنامه اسکیل ورکر کانادا مخصوص افرادی است که تجربه کار، مدرک زبان و... دارند و می‌خواهند به صورت دائم در این کشور اقامت کنند. این برنامه تحت پوشش طرح اکسپرس اینتری است و معیارهای مشخصی برای امتیازدهی دارد. به همین دلیل اگر بتوانید در مجموع، نمره قابل قبولی دریافت کنید، از استخر متقاضیان با موفقیت خارج می‌شوید و می‌توانید جهت مهاجرت به کانادا اقدام کنید.

مهاجرت به کانادا از طریق اسکیل ورکر چه مزایایی دارد؟

با شرکت در برنامه اسکیل ورکر کانادا از مزایای زیر بهره‌مند خواهید شد:

  • نیازی به جاب آفر یا ویزای کانادا (ورک پرمیت) نخواهید داشت.
  • اگر از این طریق موفق به مهاجرت شدید، هیچگونه محدودیتی برای کارکردن نخواهید داشت.
  • پس از سه سال کارکردن در این کشور، می‌توانید برای اقامت دائم و شهروندی درخواست دهید.
  • پس از دریافت پاسپورت و حق شهروندی کانادا، می‌توانید بدون ویزا، به کشورهای عضو اتحادیه اروپا زیادی سفر کنید.
  • همچنین می‌توانید از خانواده یا بستگان خود به صورت مالی حمایت کنید تا به کانادا مهاجرت کنند.
  • با اخذ اقامت دائم کانادا می‌توانید از خدمات آموزشی و مراقبت‌های بهداشتی دولتی و رایگان بهره‌مند شوید.
  • با مهاجرت به کانادا از طریق برنامه کارگران ماهر، از مزایای متعددی مانند بیمه، دسترسی نامحدود به بازارکار بین‌المللی و بازنشستگی در حوزه مربوطه بهره‌مند خواهید شد.

مطالعه بیشتر: شرایط اخذ ویزای کانادا


شرایط لازم برای مهاجرت از طریق اسکیل ورکر کانادا

برای مهاجرت از طریق اسکیل ورکر کانادا یکسری شرایط خاص و ضروری وجود دارد که حتما باید آن‌ها را رعایت کنید؛ در غیر اینصورت، شانس شما برای پذیرش درخواستی که داده‌اید، کاهش خواهد یافت. پس در ادامه همراه ما باشید تا به خوبی با شروط اصلی مهاجرت نیروی کار ماهر به کانادا آشنا شویم. حداقل الزامات موردنیاز برای اینکه واجد شرایط باشید، عبارت‌اند از:

  • تجربه و سوابق کاری
  • مهارت زبانی
  • تحصیلات

تجربه و سوابق کاری

اولین شرط لازم برای شرکت در برنامه نیروی کار ماهر کانادا، داشتن تجربه و سوابق کاری است. در واقع شما باید از قبل در یکی از مشاغل موجود در دسته‌بندی‌های TEER 0, 1, 2, 3، کار کرده باشید.

همچنین شایان ذکر است که تجربه و سوابق کاری شما نیز باید مرتبط با همان شغلی باشد که می‌خواهید برای شرکت در طرح اکسپرس اینتری کانادا، از طریق آن اقدام کنید.

سابقه کار باید مربوط به ۱۰ سال گذشته باشد و حتما بابت خدمتی که انجام داده‌اید، باید دستمزدی از طرف کارفرما دریافت کرده باشید (کار داوطلبانه یا کار‌آموزیِ بدون دستمزد، قابل قبول نخواهد بود).

سابقه کاری شما باید حداقل 1 سال کار مداوم یا 1560 ساعت در کل (30 ساعت در هفته) باشد. شما می‌توانید این شرط را به چند روش مختلف، مطابق جدول زیر برآورده کنید:

نوع کار

معادل سازی

کارِ تمام‌وقت در یک شغل

30 ساعت در هفته برای 12 ماه = 1 سال تمام‌وقت (1560 ساعت)

کارِ پاره‌وقت

به عنوان مثال 15 ساعت در هفته برای 24 ماه = 1 سال تمام وقت (1560 ساعت)

کارِ تمام‌وقت در بیش از 1 شغل

30 ساعت در هفته به مدت 12 ماه در بیش از 1 شغل = 1 سال تمام وقت (1560 ساعت)

برای کار پاره‌وقت، می توانید بیشتر یا کمتر از 15 ساعت در هفته کار کنید تا زمانی که سابقه شما به 1560 ساعت برسد. همچنین می‌توانید بیش از 1 شغل پاره‌وقت داشته باشد، تا ساعات مورد نیاز برای درخواست را در سریع‌ترین زمان ممکن به دست آورید. نکته مهم دیگر این است که بیش از 30 ساعت کار در هفته، چه به صورت پاره‌وقت باشد یا تمام‌وقت؛ جزو سابقه کار در نظر گرفته نخواهد شد. در رابطه با سابقه کار دانشجویی هم باید بگوییم که صرفا اگر شغل مربوطه به صورت مستمر و همراه با دستمزد باشد، جزو سابقه کار در نظر گرفته می‌شود.

مهارت زبانی

یکی دیگر از شروط برنامه اسکیل ورکر کانادا، داشتن مدرک زبان است. در واقع شما باید در یکی از آزمون‌های زبان انگلیسی یا فرانسوی شرکت کنید و حداقل امتیاز لازم را برای این ۴ مورد به دست آورید:

  • نوشتاری
  • گفتاری
  • شنیداری
  • مکالمه

سپس باید نتایج آزمون را به همراه سایر مدارک مورد نیاز ارائه دهید. به یاد داشته باشید که وقتی مدرک زبان خود را دریافت کنید، نهایتاً تا ۲ سال پس از اخذ مدرک، می‌توانید آن را به اداره مهاجرت ارائه دهید.

تحصیلات

ارائه مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات آخرین مقطع، یکی دیگر از شرط‌های برنامه اکسپرس اینتری است. در ضمن مدرک تحصیلی شما باید اثبات کند که از آخرین مقطع مربوطه (دیپلم، کارشناسی و...) با موفقیت فارغ‌التحصیل شده‌اید.

اگر هر سه شرط اصلی را برآورده کنید؛ وضعیت شما برای صلاحیتِ شرکت در برنامه اسکیل ورکر، بر اساس موارد زیر مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت:

  • سن
  • تحصیلات
  • مهارت زبانی
  • تجربه کاری

بر اساس میزان موفقیت‌تان در هر یک از این عوامل، نمره مشخصی را از ۱۰۰ امتیاز دریافت خواهید کرد.

نیروی کار ماهر کانادا

 


مطالعه بیشتر: شرایط اخذ وقت سفارت کانادا


مراحل درخواست برنامه اسکیل ورکر کانادا

برای شرکت در برنامه اسکیل ورکر کانادا، ۴ گام اصلی پیش روی خود دارید که عبارت‌اند از:

  1. بررسی معیارها و سنجش شرایط خود، برای اینکه بدانید آیا صلاحیت شرکت در این برنامه را دارید یا خیر! بدین منظور می‌توانید به وبسایت CanadaVisa مراجعه کنید و از ابزار رایگانی که برای ارزیابی صلاحیت وجود دارد، بهره‌مند شوید.
  2. اگر متوجه شدید که با دستاوردهای خود می‌توانید در این برنامه شرکت کنید، باید به پروفایل‌تان در وب‌سایت اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) بروید و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنید.
  3. تقریبا این اداره هر ۲ هفته یک بار، قرعه‌کشی برنامه اکسپرس اینتری را انجام می‌دهد و برای پذیرفته‌شدگان، یک دعوت‌نامه ارسال می‌کند؛ بنابراین باید ببینید که آیا برای شما هم دعوت‌نامه‌ای جهت درخواست ITA (اقامت دائم) ارسال شده یا خیر.
  4. اگر ITA را دریافت کرده باشید، باید درخواست اقامت دائم تکمیل شده خود را به IRCC ارسال کنید تا پس از پردازش نهایی آن، اجازه مهاجرت به کانادا برای شما صادر شود.

مطالعه بیشتر: آشنایی با برنامه اسکیل ترید کانادا


سیستم امتیاز دهی اسکیل ورکر کانادا چگونه است؟

براساس سیستم امتیازدهی برنامه اسکیل ورکر کانادا، متقاضیان باتوجه به 6 عامل مختلف، ارزیابی می‌شوند تا در نهایت مشخص شود که چند نمره از 100 امتیاز را دریافت خواهند کرد. معمولا اگر موفق به کسب بیش از 67 امتیاز شوید، شانس بیشتری برای شرکت در برنامه کارگران ماهر کانادایی خواهید داشت؛ و به این ترتیب می‌‌توانید یک نمایه از خود تهیه کنید و به استخر اکسپرس اینتری بفرستید تا در قرعه‌کشی آن شرکت داده شوید. با این وجود، اگر مجموع امتیازات شما کمتر از ۶۷ باشد، واجد شرایطِ شرکت در برنامه اکسپرس اینتری نخواهید بود. پس در ادامه با ما همراه شوید تا ببینیم که عوامل موثر بر نحوه امتیازدهی سیستم اسکیل ورکر کدام‌اند.

  • مهارت زبانی
  • تحصیلات
  • سوابق و تجربه کاری
  • امتیازات سنی
  • استخدام در کانادا
  • سازگاری

مهارت زبانی (حداکثر 28 امتیاز)

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای امتیازدهی در این سیستم، مهارت زبانی است و شما باید به یک یا دو زبان رسمی کانادا (انگلیسی/ فرانسوی) مسلط باشید تا بتوانید امتیاز این بخش را به دست آورید. ضمناً تسلط بر مهارت‌های زبانی، توانایی شما را برای برقراری ارتباط در بازارکار بین‌المللی نیز افزایش خواهد داد. با شرکت در آزمون زبان و اخذ مدرک آیلتس و... می‌توانید تا ۲۸ امتیاز از این بخش دریافت کنید. توانایی شما در آزمون مربوطه، براساس ۴ فاکتور اصلی سنجیده خواهد شد:

  • نوشتاری
  • خواندن
  • شنیداری
  • گفتاری

برای ارزیابی سطح مهارت‌های شما در زبان انگلیسی یا فرانسوی، از موارد زیر بهره‌گیری می‌شود:

  • برای زبان انگلیسی: معیارهای زبان کانادایی (CLB)
  • برای زبان فرانسوی: Niveaux de compétence linguistique canadiens (NCLC)

در ضمن شما باید حداقل سطح CLB 7 یا NCLC 7 را برای 1 زبان رسمی در هر 4 فاکتور مربوطه (نوشتاری، خواندن، شنیداری و گفتاری) دریافت کنید. جهت کسب امتیاز برای زبان رسمی دوم هم لازم است که حداقل به سطح CLB 5 یا NCLC 5 در هر 4 حوزه مذکور برسید. در ادامه جدولی را برای محاسبه نحوه امتیازدهی مهارت زبانی آورده‌ایم؛ با بررسی آن می‌توانید به مجموع امتیازات خود در این بخش پی ببرید.

اولین زبان رسمی (حداکثر 24 امتیاز)

نوشتاری

خواندن

شنیداری

گفتاری

 

6

6

6

6

CLB 9 یا بالاتر

5

5

5

5

CLB 8

4

4

4

4

CLB 7

واجد شرایط درخواست نیست

واجد شرایط درخواست نیست

واجد شرایط درخواست نیست

واجد شرایط درخواست نیست

زیر سطح CLB 7

زبان رسمی دوم (حداکثر ۴ امتیاز)

اگر در هر ۴ حوزه نوشتاری، خواندن، مکالمه و شنیداری بتوانید حداقل نمره قابل قبول را در سطح CLB 5 کسب کنید، حداکثر امتیاز این بخش (۴ امتیاز) را دریافت خواهید کرد.

تحصیلات (حداکثر 25 امتیاز)

ابتدا باید مدرک فارغ‌التحصیلی خود را به همراه ریز نمرات مقطع مربوطه ارائه دهید تا توسط اداره مهاجرت بررسی شود، سپس براساس مقطع تحصیلی که داشته‌اید، امتیازدهی صورت گیرد. جدول زیر نشان دهنده حداکثر میزان امتیاز براساس هر مقطع تحصیلی است:

نوع تحصیلات

                              امتیاز

مدرک دانشگاهی دکتری یا معادل آن

                               ۲۵

مدرک دانشگاهی فوق لیسانس یا معادل آن

                               ۲۳

 ۲مدرک یا بیشتر مربوط به مقاطع بالاتر از دبیرستان

                               ۲۲

مدرک بعد از دبیرستان

                              ۲۱

مدرک بعد از دبیرستان برای دوره  ۲ ساله

                              ۱۹

مدرک بعد از دبیرستان برای دوره  ۱ ساله

                              ۱۵

مدرک دیپلم دبیرستان کانادایی یا معادل آن

                       5       

سوابق و تجربه کاری (حداکثر 15 امتیاز)

در رابطه با سوابق کاری باید بگوییم که شما می‌توانید براساس تعداد سال‌هایی که مشغول به کار تمام‌وقت یا پاره‌وقت با حقوق بودید (حداقل 30 ساعت در هفته، یا مقدار مساوی پاره‌وقت آن: 15 ساعت در هفته برای 24 ماه)؛ حداکثر ۱۵ امتیاز دریافت کنید. همچنین لازم به ذکر است که شغل مورد نظر، باید در فهرست TEER موجود باشد و به همان مهارتی مربوط شود که قصد دارید به واسطه آن در برنامه اسکیل ورکر کانادا شرکت کنید. برای محاسبه امتیاز این فاکتور، موارد زیر در نظر گرفته می‌شود:

  • وقتی مشغول به کار بودید، در کانادا حضور داشتید یا خیر؛
  • اشتغال شما در زمان تحصیل بود یا خیر؛
  • آیا شغل مربوطه، زیر دسته کارآفرینی یا خوداشتغالی بود؟
  • آیا این شغل در دسته‌بندی TEERموجود است؟

در جدول زیر مقدار امتیازاتی که به ازای سال‌های سوابق کاری خود دریافت خواهید کرد؛ آمده است.

سابقه کاری

حداکثر امتیاز

1 سال

9

2-3 سال

11

4-5 سال

13

بیشتر از 6 سال

15

امتیازات سنی

زمانی که درخواست خود را مبنی بر شرکت در برنامه اسکیل ورکر کانادا ارسال کنید، براساس سنی که دارید، به شما امتیاز داده خواهد شد. حداکثر میزان امتیاز برای هر رده سنی، به شرح زیر است:

امتیاز

سن

0

زیر 18 سال

12

18-35

11

36

10

37

9

38

8

39

7

40

6

41

5

42

4

43

3

44

2

45

1

46

0

46 به بالا

   

استخدام در کانادا (حداکثر ۱۰ امتیاز)

اگر بتوانید پیش از اقدام برای شرکت در برنامه اسکیل ورکر کانادا، یک جاب آفر به ازای شغل تمام‌وقت و دائمی دریافت کنید که جزو مشاغل زیر دسته TEER باشد، امتیازی بابت آن دریافت خواهید کرد.

سازگاری (حداکثر ۱۰ امتیاز)

اگر به همراه شریک زندگی خود قصد مهاجرت به کانادا را دارید، می‌توانید با ترکیب هر یک از موارد زیر؛ حداکثر ۱۰ امتیاز بابت انطباق پذیری و سازگاری دریافت کنید.

  • مهارت زبانی شریک زندگی (حداکثر ۵ امتیاز): درصورتی‌که همسر شما دارای مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی با سطح CLB 4 در هر 4 حوزه (نوشتاری، خواندن، شنیداری و گفتاری) باشد، می‌توانید 5 امتیاز دیگر نیز دریافت کنید.
  • برای به دست آوردن این امتیاز، باید هنگام ارائه درخواست، نتایج آزمون همسرتان را نیز به همراه سایر مدارک لازم به اداره مهاجرت ارسال کنید. در ضمن آزمون‌های زبان به مدت 2 سال پس از ثبت تاریخ نتیجه آزمون معتبر هستند و حتما باید در روز ارائه درخواست اقامت معتبر باشند.
  • تحصیلات شما در کانادا (حداکثر ۵ امتیاز): اگر یک دوره تحصیلی حداقل ۲ ساله را به صورت تمام وقت (حداقل 15 ساعت کلاس در هفته) در مقطع متوسطه یا دانشگاهی، در کانادا گذرانده باشید؛ ۵ امتیاز به شما تعلق خواهد گرفت.
  • تحصیلات همسر در کانادا (حداکثر ۵ امتیاز): اگر همسرتان هم به مدت حداقل ۲ سالِ تمام‌وقت در مدرسه یا دانشگاه کانادایی تحصیل کرده باشد، ۵ امتیاز به مجموع امتیازات شما افزوده خواهد شد.
  • سابقه کار در کانادا (حداکثر ۱۰ امتیاز): به ازای حداقل یک سال سابقه کار تمام وقت در کانادا، در مشاغلی که جزو زیردسته TEER باشد، ۱۰ امتیاز دریافت خواهید کرد.
  • سابقه کار همسر در کانادا: اگر همسر شما نیز به مدت یکسال در کانادا با ورک پرمیت مشغول به کار باشد، ۵ امتیاز برای شما به ارمغان خواهد آورد.
  • اقوام و بستگان در کانادا (حداکثر ۵ امتیاز): وجود اقوام و بستگان شما یا همسرتان در کانادا، ۵ امتیاز به همراه می‌آورد. به شرطی که والدین، پدربزرگ یا مادربزرگ، فرزند نوه، خواهر، برادر، عمه، خواهر زاده، برادر زاده باشد. به مدت ۱۸ سال یا بیشتر در کانادا زندگی کند و شهروند یا مقیم دائم این کشور باشد.

مطالعه بیشتر: صفر تا صد دریافت جاب آفر کانادا


آزمون های مورد تایید برای مهاجرت نیروی کار ماهر به کانادا

تمام داوطلبینی که قصد دارند از طریق برنامه اکسپرس اینتری به کانادا مهاجرت کنند؛ باید مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی داشته باشند. در ضمن این مدرک تا ۲ سال اعتبار دارد و حتما باید پیش از منقضی شدن آن، برای شرکت در برنامه اسکیل ورکر کانادا درخواست دهید. همچنین آزمون‌های معتبری که برای دریافت مدرک زبان، به منظور شرکت در این برنامه مورد تایید اداره مهاجرت است؛ عبارت‌اند از:

انگلیسی:

  • آزمون IELTS General
  • آزمون Canadian English Language Proficiency Index Program (CELPIP) General

فرانسوی:

  • آزمون TEF Canada
  • آزمون TCF Canada

جمع‌بندی

در این مطلب از سبزینه به بررسی شرایط مهاجرت به کانادا از طریق اسکیل ورکر پرداختیم و توضیح دادیم که برای شرکت در این برنامه، نیاز به چه آزمون و امتیازاتی خواهد بود. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات لازم را کسب کرده و پاسخ سوالات خود را در این باره یافته باشید. لطفا شما عزیزان هم نظرات و پیشنهادهای خود را پیرامون برنامه اسکیل ورکر کانادا با ما و سایر کاربران سبزینه به اشتراک بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، صمیمانه سپاسگزاریم.

این صفحه را به اشتراک بگذاریم:
دسته های این وبلاگ: اخبار مقالات
 76  |
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تجربیات و سوالات خود در مورد مطالب این صفحه را با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت به تمامی سوالات پاسخ خواهند داد.

ContantUs مشاوره رایگان