جستجو در سایت

آشنایی کامل با شرایط سیستم اکسپرس اینتری کانادا

logo

سیستم اکسپرس اینتری کانادا یکی از گزینه‌های مهاجرتی و کسب اقامت کانادا است که بر اساس مجموعه‌ای از الزامات، نیروی کار ماهر را برای مهاجرت به این کشور انتخاب می‌کند. متقاضیان این برنامه می‌توانند مشخصات خود را به‌صورت آنلاین ارسال کرده و وارد رقابت با سایر افرادی شوند که در برنامه فوق شرکت کرده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که تصمیم به استفاده از این برنامه گرفته‌اید، حتما این راهنمای جامع سیستم اکسپرس اینتری کانادا را مطالعه کنید.

سیستم اکسپرس اینتری کانادا

اکسپرس اینتری چیست؟

اگر قصد دارید به کانادا مهاجرت کنید و یک حرفه موفق را در این کشور شکل دهید، باید ابتدا با سیستم اکسپرس اینتری این کشور آشنا شوید. تمام مهاجران کلاس اقتصادی که این کشور را به‌عنوان مقصد نهایی خود انتخاب کرده‌اند، می‌توانند از روش اکسپرس اینتری کانادا برای دریافت ویزا اقدام کنند.

برنامه Express Entry کانادا یک سیستم آنلاین مهاجرتی است که در سال ۲۰۱۵ توسط دولت این کشور راه‌اندازی شد و هدف آن مدیریت درخواست‌هایی بود که مهاجران طبقه اقتصادی برای دریافت ویزای پی آر کانادا ارسال می‌کردند. لازم به ذکر است که افراد ماهری که می‌خواهند به‌قصد یک آینده کاری و سبک زندگی بهتر به کانادا مهاجرت کنند، مهاجران کلاس اقتصادی نامیده می‌شوند. اکسپرس اینتری یک برنامه بسیار جامع است که با بررسی و قضاوت پارامترهای مختلف، نقشی حیاتی در مدیریت جریان ورود مهاجران به کانادا ایفا می‌کند.

مزایای اکسپرس اینتری کانادا 

از مهم‌ترین مزایای این برنامه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  1. پروسه‌ای سریع: یکی از مزایای اصلی مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس اینتری زمان پردازش سریع آن است. داوطلبانی که واجد شرایط لازم این برنامه هستند، می‌توانند شش ماه پس از ارسال درخواست خود، دعوت‌نامه‌ای برای درخواست اقامت دائم دریافت کنند.
  2. افزایش شانس انتخاب‌شدن: سیستم اکسپرس اینتری کانادا به‌گونه‌ای طراحی شده که واجد شرایط‌ترین کاندیداها را بر اساس مهارت‌ها، تجربه کاری و مهارت زبان آنها انتخاب می‌کند.
  3. منعطف بودن محل سکونت: یکی دیگر از مزایای مهاجرت از طریق اکسپرس اینتری کانادا این است که به داوطلبان این امکان را می‌دهد که استان موردنظر برای زندگی و کار خود را انتخاب کنند. افرادی که برای اقامت دائم کشور کانادا برگزیده می‌شوند می‌توانند در هر استان یا منطقه‌ای که با نیازهای آنها هماهنگی بیشتری دارد، سکونت کنند.
  4. مسیری برای اخذ شهروندی کانادا: سیستم اکسپرس اینتری کانادا آغاز راهی است که می‌تواند شهروندی کانادا را برای متقاضیان به ارمغان بیاورد. زمانی که یک متقاضی موفق می‌شود اقامت این کشور را کسب کند، پس از مدت‌زمان معینی واجد شرایط درخواست شهروندی می‌شود که مزایای این امر بر کسب پوشیده نیست.
  5. امکان حمایت از اعضای خانواده: اگر از طریق  اکسپرس اینتری به این کشور مهاجرت کنید و اقامت دائم یا پی آر کانادا را نیز به دست آورید، قادر خواهید بود با حمایت مالی از اعضای خانواده آنها را نیز به این کشور بیاورید تا با شما زندگی کنند.

برنامه های مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس اینتری

نیروی کار ماهری که موفق می‌شود اقامت کانادا از طریق اکسپرس اینتری را به‌دست آورد، اقتصاد این کشور را توسعه و بهبود خواهد داد. چهار برنامه روش اکسپرس اینتری کانادا عبارت‌اند از:

  1. برنامه اسکیل ورکر کانادا یا کارگران ماهر فدرال یا FSWP
  2. برنامه اسکیل ترید کانادا یا تجارت ماهر فدرال یا FSTP
  3. برنامه تجربه کار کانادایی یا CEC
  4. برنامه مهاجرت استانی کانادا یا PNP

شرایط اکسپرس اینتری کانادا در هر یک از این برنامه‌ها‌ تا حدودی با یکدیگر متفاوت است که در ادامه مطلب آن‌ها را به تفصیل توضیح می‌دهیم.

اکسپرس اینتری استانی کانادا

برنامه مهاجرت استانی کانادا، طرحی است که مختص ایالت‌های این کشور طراحی شده تا کارگران ماهر خاصی را که نیازهای هر ایالت یا منطقه را برآورده می کنند، نامزد و انتخاب کنند. هر متقاضی شرکت‌کننده در این برنامه باید در استانی که او را نامزد و حمایت مالی کرده، زندگی و کار کند. این برنامه توسط استان‌های کانادا مدیریت می‌شود و و فقط از پورتال اکسپرس انتری برای دریافت آنلاین پروفایل متقاضیان استفاده می‌کند.

برنامه اسکیل ورکر کانادا

برنامه اسکیل ورکر کانادا یا کارگران ماهر فدرال، برای تمامی کارگران ماهری طراحی شده که با تجربه کاری خارجی متمایل به مهاجرت به کانادا هستند. افرادی که برای مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس اینتری اقدام می‌کنند ، الزاماً باید از سطوح بالای مهارت‌های زبان انگلیسی یا فرانسوی (سطح ۷) برخوردار باشند. همچنین آنها باید در یکی از مشاغل مدیریتی، مشاغل حرفه‌ای که نیاز به مدرک دانشگاهی دارد، مشاغل فنی یا مشاغلی که پیرو دیپلم کالج یا دوره‌های کارآموزی هستند، کار کنند. متقاضیان باید طی ده سال گذشته در هر یک از این شغل‌های خاص حداقل یک سال تجربه کاری مداوم داشته باشند.

مزایای اکسپرس اینتری کانادا

برنامه اسکیل ترید کانادا

برنامه اسکیل ترید کانادا یا تجارت ماهرانه فدرال، برای کارکنان ماهر در صنایع تجاری خاص طراحی شده که پیش‌ازاین در کشوری بجز کانادا کار کرده‌اند. سطح مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی متقاضیان باید در محدوده نمرات بالای ۴ و ۵ آزمون‌های بین‌المللی باشد. همچنین فردی که با شغل فنی در این برنامه اکسپرس اینتری کانادا شرکت می‌کند، لزوماً به دیپلم کالج یا کارآموزی و ۲ سال سابقه کاری مداوم طی پنج سال گذشته نیاز دارد. یکی دیگر از مهم‌ترین الزامات برنامه اسکیل ترید کانادا این است که متقاضیان باید علاوه بر دریافت جاب آفر معتبر از یک شرکت کانادایی، گواهینامه‌ای نیز ارائه دهند که ثابت کند آنها در حرفه خود از مهارت بالایی برخوردارند.

تجربه کار کانادایی 

این برنامه که کلاس تجربه کانادایی نیز خوانده می‌شود، مختص افرادی است که پیشاپیش سابقه کار در کانادا را دارند. سطح مهارت زبان آنها بین نمرات ۵ تا ۷ تعیین شده و باید در حرفه‌ای مشغول به کار شوند که در گروه مشاغل مدیریتی، مشاغل حرفه‌ای یا مشاغل فنی قرار می‌گیرد. به‌علاوه این متقاضیان باید یک سال سابقه کار در کانادا طی سه سال گذشته را در کارنامه خود داشته باشند.

لیست مشاغل اکسپرس اینتری کانادا؛ نحوه جستجوی ناک شغلی

طبق آخرین بیانیه‌های منتشر شده در وبسایت اداره مهاجرت کانادا، دولت این کشور 370 عنوان شغلی را به عنوان مشاغل مورد تایید برنامه اکسپرس اینتری کانادا می‌پذیرد. به عبارت دیگر اگر حرفه، تجربه و سوابق تحصیلی شما با هر یک از این 370 شغل مجاز همخوانی داشته باشد، میتوانید به راحتی برای یکی از چهار برنامه ذکر شده در روش اکسپرس اینتری اپلای کنید.

در سال 2023 مشاغل مورد نیاز کانادا برای برنامه اکسپرس اینتری در گروه‌های زیر طبقه‌بندی شده‌اند:

  • مسلط بودن به زبان فرانسه
  • مشاغل مدیریتی
  • مشاغل بهداشتی و درمانی
  • مشاغل علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی یا STEM
  • مشاغل تجاری
  • مشاغل حمل و نقل
  • مشاغل کشاورزی و علوم تغذیه‌ای

همچنین هر یک از شغل‌های مورد تأیید، با یک کد ناک خاص معرفی می‌شوند که به طبقه بندی ملی مشاغل کانادا برمی‌گردد. انتخاب کد ناک مرتبط با شغل موردنظر، یکی از حیاتی‌ترین پیش‌نیازهای درخواست مهاجرت به کانادا محسوب می‌شود. سیستم ناک مشاغل مورد نیاز کانادا را بر اساس چهار فاکتور شناسایی و دسته‌بندی می‌کند: آموزش، تحصیلات، تجارب و مسئولیت‌ها که به اختصار TEER نیز خوانده می‌شوند.

  • TEER 0 به انواع مشاغل مدیریتی اشاره دارد، مانند مدیران مالی، مدیران بازاریابی و نظیر آن.
  • TEER 1 نشانه مشاغلی است که غالباً به مدارج دانشگاهی نیاز دارند، مانند مهندسی آی‌تی یا متخصصان مالی.
  • TEER 2 شغلهایی را تعریف می‌کند که به دیپلم کالج، دو سال کار آموزی با تجارب نظارتی نیاز دارند، مانند تکنسین‌های وب و شبکه کامپیوتر یا تکنولوژیست‌های آزمایشگاه پزشکی.
  • TEER 3 حاکی از مشاغلی است که به دیپلم کالج و کمتر از دوسال یادگیری ضمن کارآموزی یا ۶ ماه آموزش ضمن خدمت نیاز دارند، مانند دستیاران دندانپزشکی.
  • TEER 4 مشاغلی را در برمی‌گیرد که مستلزم دیپلم دبیرستان یا چند سال کارآموزی ضمن خدمت هستند. به‌عنوان مثال فروشندگان فروشگاه‌های خرده‌فروشی، پرستاران خانگی کودکان و بازرگانان در این گروه شغلی قرار دارند.
  • TEER 5  شغل‌هایی را شامل می‌شود که غالباً به هیچ مدرک تحصیلی خاصی نیاز ندارند و صرفاً تجارب کاری کوتاه‌مدت برای آنها کافی است، مانند توزیع‌کنندگان کالاها و رانندگانی که اجناس سفارشی را به مشتریان تحویل می‌دهند.

در سیستم اکسپرس اینتری کانادا، هر شغلی که زیر مجموعه TEER 0 تا 3 قرار بگیرد، به نیروی کار ماهر اشاره دارد و شغلهایی که زیرمجموعه TEER چهار و پنج هستند، نیروی کار کم‌مهارت را توصیف می‌کنند.

بهترین راه برای استخراج کد ناک شغل شما این است که به وب‌سایت استخدام و توسعه اجتماعی کانادا یا ESDC مراجعه کنید و سطح مهارت خود را طبق ماتریس NOC بررسی کنید.

انواع دراو های اکسپرس اینتری کانادا

برنامه Express Entry  کانادا برای رتبه‌بندی نامزدهایی که وارد استخر رقابتی مهاجران ماهر شده‌اند، از یک سیستم امتیازدهی به نام CRS استفاده می‌کند که معیارهایی مانند سن، تجربه کاری، تحصیلات، مهارت زبان و سایر عوامل در آن نقش دارند. 

معمولا «دراو» یا انتخاب نامزدها هر دو هفته یکبار در رویدادی به نام Rounds of Invitations اجرا می‌شود و اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا به نامزدهای برتر اجازه می‌دهد درخواستشان را برای اقامت دائم کانادا ارائه دهند. انتخاب نامزدهای برتر یا دراو های روش اکسپرس اینتری کانادا، به سه مدل اصلی تقسیم می‌شود:

  1. دراوهای عمومی: در این حالت نامزدهای واجد شرایط برای هر برنامه مهاجرت اقتصادی فدرال، تنها بر اساس امتیاز CRS خود انتخاب می‌شوند.
  2. دراو های خاص: در این حالت دولت کانادا نامزدها را فقط برای یکی از برنامه‌های مهاجرت اقتصادی فدرال انتخاب می‌کند و طبیعتا افرادی که برای همان برنامه بیشتر واجد شرایط هستند، شانس پذیرش بیشتری نیز دارند.
  3. دراوهای مبتنی بر گروه‌های شغلی: گاهی دولت کانادا به منظور دست یافتن به اهداف اقتصادی خود یک گروه شغلی خاص را برای رقابت معرفی می‌کند و بهترین گزینه‌های نیروی کار واجد شرایط را از بین متقاضیان همان طبقه گزینش می‌کند.
مدارک مهاجرت از طریق اکسپرس اینتری کانادا

مدارک لازم برای مهاجرت از طریق اکسپرس اینتری کانادا

چک‌لیست زیر به شما کمک می‌کند همه مدارک لازم برای شرکت در برنامه اکسپرس اینتری کانادا را آماده کنید:

  1.  پاسپورت معتبر و شناسنامه محل تولد
  2.  مجوزهای کاری
  3.  نتیجه آزمون زبان
  4.  گزارش ارزیابی مدارک تحصیلی
  5.  اثبات سابقه کار
  6.  گواهی صلاحیت در یک شغل تجاری که توسط استان‌ها یا مناطق کشور کانادا صادر شده (درصورت دارا بودن)
  7. پیشنهاد شغلی کتبی از یک کارفرما در کانادا (درصورت دارا بودن)
  8.  اثبات تمکن مالی
  9.  گواهی عدم سوءپیشینه از طرف پلیس
  10.  گواهی سلامت و آزمایش‌های پزشکی

مراحل ثبت نام اکسپرس اینتری کانادا

برای آنکه بتوانید در اکسپرس اینتری کانادا ثبت نمام کنید، لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  1. در یکی از آزمون‌های زبان مورد تأیید اکسپرس اینتری شرکت کنید و حدنصاب لازم برای کی از سه برنامه اسکیل ورکر، اسکیل ترید یا اکسپرس اینتری استانی را به دست آورید. نتیجه آزمون (زبان انگلیسی یا فرانسوی) را در پروفایل خود وارد کنید.
  2. مدارک تحصیلی خود را به طور رسمی ترجمه کنید و آنها را برای ارزیابی و معادل‌سازی با مدارک مشابه کانادا ارائه دهید. یادآور می‌شویم که ارزیابی مدارک تحصیلی برای افرادی که می‌خواهند در برنامه اسکیل ورکر شرکت کنند الزامی است، ولی برای متقاضیان برنامه‌های اسکیل ترید و تجربه کار کانادایی ضرورتی ندارد. بااین‌حال یک ارزیابی معتبر و موفق می‌تواند شانس پذیرش شما را در هر یک از این برنامه‌های مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس اینتری، افزایش دهد.
  3. شغل خود را در سیستم طبقه بندی مشاغل کانادا بیابید. همه متقاضیانی که قصد ورود به برنامه اکسپرس اینتری کانادا را دارند، باید نشان دهند که تجربه کاری آنها با تعریف شغلی ارائه شده در پایگاه‌داده طبقه بندی مشاغل ملی کانادا مطابقت دارد. طبق توضیحات بخش‌های قبلی، کد دقیق ناک شغل خود را پیدا کنید.
  4. با استفاده از ابزار آنلاینی که در وب‌سایت اداره مهاجرت کانادا است، مطمئن شوید که تمام شرایط لازم برای مهاجرت از طریق اکسپرس اینتری را حائزید. این ابزار باید پیش از شروع ساخت پروفایل مورداستفاده قرار بگیرد، ولی شما پیش از آن باید نمره آزمون زبان و کد ناک خود را به‌دست آورده باشید.
  5. پس از اینکه به‌عنوان یک متقاضی اکسپرس اینتری کانادا واجد شرایط تشخیص داده شدید، می‌توانید ساخت پروفایل آنلاین خود را آغاز کنید. طبق مدارکی که در مراحل قبل آماده کرده‌اید، اطلاعات زیر را در پروفایل وارد کنید:
  • هویت و سن
  • اطلاعات تماس
  • شرح مفصلی از تاریخچه تحصیلی
  • شرح مفصلی از تجارب شغلی و حرفه‌ای
  • نمره آزمون زبان
  • عواملی که باعث می‌شود با زندگی در کانادا سازگار شوید.
  • ترکیب خانواده و مشخصات همسر، درصورتی‌که ازدواج کرده باشید.

۶- پروفایل خود را ثبت کنید. پس از ارسال پروفایل، یک شماره پروفایل اکسپرس اینتری و یک کد «اعتبارسنجی کارجویان» دریافت می‌کنید. زمانی که می‌خواهید در یکی از سه برنامه مهاجرت از طریق اکسپرس اینتری کانادا شرکت کنید یا برای اقامت دائم درخواست بدهید، به این دو شماره نیاز خواهید داشت. توجه کنید که ثبت موفق پروفایل اکسپرس اینری، به معنای پذیرش شما در این برنامه نیست.

۷- اگر وقت سفارت کانادا را پیش رو دارید، درصورت نیاز در بانک مشاغل کانادا نیز ثبت‌نام کنید، هرچند این اقدام برای همه متقاضیان ضروری نیست.

۸- درصورتی‌که تغییراتی در اطلاعات تحصیلی، سوابق شغلی، آزمون زبان یا ترکیب خانواده (به علت فوت یا تولد اعضای خانواده) شما حاصل شد، حتماً پروفایل خود را به‌روزرسانی کنید. معمولاً پروفایل اکسپرس اینتری کانادا به مدت یک سال معتبر باقی می‌ماند.

مراحل ثبت نام اکسپرس اینتری کانادا


مطالعه بیشتر: راهنمای جامع اخذ وقت سفارت کانادا


معیار های امتیاز اکسپرس اینتری کانادا

امتیازات داوطلبانی که در برنامه ­های مختلف مهاجرت از طریق اکسپرس اینتری کانادا شرکت می‌کنند، توسط سیستم جامع رتبه‌بندی کانادا یا CRS ارزیابی می‌شود. برخی از عواملی که امتیاز CRS را شکل می‌دهند عبارت‌اند از:

  • سن متقاضی
  • سطح تحصیلات
  • تسلط بر زبان‌های رسمی
  • تجربه کار کانادایی
  • سطح تحصیلات، مهارت‌های زبان و سوابق کاری همسر یا شریک رسمی زندگی

ماکزیمم امتیاز CRS که مجموع قابلیت‌های متقاضیان با آن سنجیده می‌شود، ۱۲۰۰ امتیاز است. سیستم رتبه‌بندی کانادا ۶۰۰ امتیاز را به عوامل اصلی انسانی مانند سن، تحصیلات، تجربه کاری و مهارت زبان و ۶۰۰ امتیاز دیگر را به فاکتورهای اضافی شامل نامزدی استانی، جاب آفر و تحصیلات کانادایی اختصاص داده است.

شرایط سنی اکسپرس اینتری کانادا

سن ایده‌آل برای شرکت در برنامه اکسپرس اینتری کانادا،  بین ۱۸ تا ۳۵ سال تعیین شده یا به عبارتی این محدوده سنی ماکزیمم امتیاز CRS را کسب می‌کند. اگر بالای ۳۵ سال سن داشته باشید امتیاز از دست می‌دهید و CRS کلی شما کاهش می‌یابد. جدول زیر امتیاز سنی شما را در دو حالت تجرد و تأهل نشان می‌دهد:

متقاضی مجرد (ماکزیمم 110 امتیاز)

متقاضی متاهل دارای همسر (ماکزیمم 100 امتیاز)

سن متقاضی

0

0

17 سال و کمتر

99

90

18 سال

105

95

19 سال

110

100

20 تا 29 سال

105

95

30 سال

99

90

31 سال

94

85

32 سال

88

80

33 سال

77

75

34 سال

77

70

35 سال

72

65

36 سال

66

60

37 سال

61

55

38 سال

55

50

39 سال

50

45

40 سال

39

35

41 سال

28

25

42 سال

17

15

43 سال

6

5

44 سال

0

0

45 سال و بیشتر

 

سابقه کار برای اکسپرس اینتری کانادا

در برنامه مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس اینتری،  شما می‌توانید ماکزیمم تا ۷۰ امتیاز برای تجربه کار کانادایی و حداکثر ۵۰ امتیاز برای تجربه کار خارجی خود کسب کنید. امتیازها بسته به مدت و سطح تجربه کاری و همچنین تسلط بر زبان رسمی و تحصیلات شما متفاوت خواهند بود:

متقاضی مجرد

متقاضی متاهل دارای همسر

تجربه کار خارج از کانادا به همراه نمره زبان CLB

13

13

یک تا دو سال سابقه کار و نمره ۷ یا ۸ CLB

25

25

بیش از سه سال سابقه کار و نمره ۷ یا ۸ CLB

25

25

یک تا دو سال سابق کار و نمره  ۹یا بالاتر CLB

50

50

بیش از سه سال سابقه کار و نمره  ۹ یا بالاتر CLB

درصورتی‌که تجربه کار کانادایی را داشته باشید، امتیازات شما به‌صورت زیر محاسبه می‌شود:

  • یک سال سابقه کار در صورت تأهل معادل ۳۰ امتیاز و در صورت مجرد بودن معادل ۴۰ امتیاز
  • دو سال سابقه کار درصورت تأهل معادل ۴۶ امتیاز و در صورت مجرد بودن معادل ۵۳ امتیاز
  • سه سال سابقه کار در صورت تأهل معادل ۵۶ امتیاز و در صورت تجرد معادل ۶۴ امتیاز
  • چهار سال سابقه کار در صورت تأهل معادل ۶۳ امتیاز و در صورت تجرد معادل ۷۲ امتیاز
  • پنج سال سابق کار (و بیشتر) در صورت تأهل معادل ۷۰ امتیاز و درصورت مجرد بودن معادل ۸۰ امتیاز

تحصیلات لازم اکسپرس اینتری کانادا 

همان‌طور که گفتیم چنانچه خارج از کشور کانادا، مثلاً در ایران درس‌خوانده باشید، باید مدرک تحصیلی خود را برای انطباق با مدارک مشابه کانادایی ارزیابی کنید. پس از این اقدام ضروری امتیاز تحصیلات شما در روش اکسپرس اینتری کانادا به ترتیب زیر محاسبه می‌شود:

  • مدرک تحصیلی متوسطه (دبیرستان) برای افراد متأهل ۲۸ و برای افراد مجرد ۳۰ امتیاز
  • یک سال تحصیلات پس از دیپلم برای افراد متأهل ۸۴ و برای افراد مجرد ۹۰ امتیاز
  • مدرک تحصیلی دوساله پس از دیپلم (مانند دوره کاردانی) برای افراد متأهل ۹۱ و برای افراد مجرد ۹۸ امتیاز
  • مدرک تحصیلات سه سال و بیشتر پس از دیپلم متوسطه و همچنین مدرک کارشناسی برای افراد متأهل ۱۱۲ و برای افراد مجرد ۱۲۰ امتیاز
  • دو مدرک تحصیلی پس از دوره متوسطه (یکی از آنها باید حداقل ۳ساله باشد) برای افراد متأهل ۱۱۹ و برای افراد مجرد ۱۲۸ امتیاز
  • مدرک کارشناسی ارشد برای افراد متأهل ۱۲۶ و برای افراد مجرد ۱۳۵ امتیاز
  • مدرک دکترا یا PHD برای افراد متأهل ۱۴۰ و برای افراد مجرد ۱۵۰ امتیاز

امتیاز زبان اکسپرس اینتری کانادا 

شما می‌توانید نمره آزمون آیلتس خود را با بنچمارک یا معیار زبان کانادایی که به اختصار CLB نامیده می‌شود، تطبیق دهید. سطوح CLB برای چهار مهارت خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن در نظر گرفته شده، بنابراین باید امتیاز دریافتی در این مرحله را چهار برابر کنید. به‌این‌ترتیب ماکزیمم امتیازی که از آزمون زبان خود دریافت می‌کنید، 136 امتیاز خواهد بود:

  • سطح ۴ یا 5 CLB برای افراد مجرد و متأهل ۶ امتیاز
  • سطح ۶ CLB برای افراد متأهل ۸ و برای افراد مجرد ۹ امتیاز
  • سطح ۷ CLB برای افراد متأهل ۱۶ و برای افراد مجرد ۱۷ امتیاز
  • سطح ۸ CLB برای افراد متأهل ۲۲ و برای افراد مجرد ۲۳ امتیاز
  • سطح ۹ CLB برای افراد متأهل ۲۹ و برای افراد مجرد ۳۱ امتیاز
  • سطح ۱۰CLB و بالاتر از آن برای افراد متأهل ۳۲ و برای افراد مجرد ۳۴ امتیاز

جدول امتیاز بندی معیار های ترکیبی اکسپرس اینتری کانادا

همانند روش محاسبه امتیاز تجربه کار غیرکانادایی، برخی از معیارهای CRS به صورت ترکیبی با یک یا دو معیار دیگر امتیازدهی میشوند.

جدول ترکیبی امتیازات تحصیلات و مهارتهای زبان

متقاضی مجرد

متقاضی متاهل

زبان و تحصیلات

13

13

مدرک تحصیلی یک‌ساله پس از دیپلم و سطح هفت یا هشت CLB

25

25

مدرک تحصیلی دوساله پس از دیپلم/ کارشناسی ارشد/ دکترا و سطح هفت یا هشت CLB

25

25

مدرک تحصیلی یک‌ساله پس از دیپلم و سطح 9 در هر مهارت CLB

50

50

دو مدرک تحصیلی بالاتر از دیپلم/ کارشناسی ارشد/ دکترا و سطح 9 در هر مهارت CLB

 

جدول ترکیبی تحصیلات و سابقه کار کانادایی

متقاضی مجرد

متقاضی متاهل

تحصیلات و سابقه کار کانادایی

13

13

مدرک تحصیلات یکساله پس از دیپلم و یک‌سال سابقه کار کانادایی

25

25

دو مدرک تحصیلی بالاتر از دیپلم/ کارشناسی ارشد/ دکترا و یک‌سال سابقه کار کانادایی

25

25

مدرک تحصیلات یکساله پس از دیپلم و دو ‌سال سابقه کار کانادایی

50

50

دو مدرک تحصیلی بالاتر از دیپلم/ کارشناسی ارشد/ دکترا و دو ‌سال سابقه کار کانادایی

 

جدول ترکیبی تجربه کار کانادایی و تجربه کار خارج از کانادا

متقاضی مجرد

متقاضی متاهل

تجربه کار کانادایی و تجربه کار خارج از کانادا

13

13

یک تا دو سال سابقه کار خارج از کانادا و یک سال سابقه کار در کانادا

25

25

بیش از سه سال سابقه کار خارج از کانادا و یک سال سابقه کار در کانادا

25

25

یک تا دو سال سابقه کار خارج از کانادا و دو سال سابقه کار در کانادا

50

50

بیش از سه سال سابقه کار خارج از کانادا و دو سال سابقه کار در کانادا

 

حداقل امتیاز لازم برای اخذ دعوتنامه اکسپرس اینتری کانادا

حداقل امتیاز سیستم جامع رتبه بندی کانادا در هر دوره پذیرش متقاضیان متفاوت است. در آخرین فرایند قرعه‌کشی داوطلبان حائز شرایط اکسپرس اینتری کانادا که در تاریخ ۲۶ اکتبر سال ۲۰۲۳ برگزار شد، مینیم امتیاز CRS معادل با ۴۳۱ بود. به‌عبارت‌دیگر داوطلبانی که برای دریافت ویزای Express Entry کانادا دعوت‌نامه دریافت کردند، بیش از ۴۳۱ امتیاز را دارا بودند. بااین‌حال مینیم امتیاز دعوت‌نامه روش اکسپرس اینتری کانادا بسته به تعداد متقاضیان هر گروه و تعداد ITAهای صادر شده، می‌تواند تغییر کند.

هزینه روش اکسپرس اینتری کانادا 

هزینه‌هایی که برای ثبت نام در برنامه مهاجرت از طریق اکسپرس اینتری کانادا پرداخت می‌کنید، بر حسب دلار کانادا عبارت‌اند از:

  • هزینه‌های پردازش درخواست‌نامه دیجیتال: ۸۵۰ دلار برای هر متقاضی و ۲۳۰ دلار برای هر فرزند
  • هزینه حق اقامت کانادا: ۵۱۵ دلار
  • ارزیابی مدارک تحصیلی: حدود ۳۰۰ دلار
  • آزمون‌های زبان: حدود ۳۰۰ دلار برای هر آزمون
  • معاینات و آزمایش‌های پزشکی که نمی‌توان نرخ مشخصی برای آن تعیین کرد.
  • در صورت شرکت در اکسپرس اینتری استانی، ۱۵۰۰ دلار برای اونتاریو و ۵۰۰ دلار برای استان نیوبرانزویک
  • سایر هزینه‌های متفرقه: هزینه گواهی‌ها، دفاتر اسناد رسمی، ترجمه مدارک و هزینه‌های بیومتریک.

قرعه کشی استخر اکسپرس اینتری کانادا

زمانی که شما پروفایل آنلاین اکسپرس اینتری کانادا را با موفقیت ثبت می‌کنید، وارد استخر متقاضیان یا Express Entry Pool میشوید.  پردازش پروفایل شما تقریباً ۶ ماه زمان می‌برد و سپس بسته به نوع دراو های خاص اعلام شده از طرف اداره مهاجرت و پناهندگی کانادا، امتیازات شما با دیگر افرادی که در زمره نیروی کار ماهر قرار گرفته‌اند، سنجیده می‌شود.

از زمانی‌که برنامه اکسپرس اینتری کانادا رسماً راه‌اندازی شد تا به امروز، ۲۷۱ قرعه‌کشی از بین متقاضیان مهاجرت و اقامت در کانادا صورت‌گرفته است. آخرین قرعه کشی در تاریخ ۲۶ اکتبر سال جاری و درگروه مشاغل بهداشت و درمان انجام شد. دولت کانادا ۳۷۰۰ دعوت‌نامه را در این فرایند مورد بررسی قرار داد. قرعه‌کشی قبلی اکسپرس اینتری بین افرادی که بر زبان فرانسوی مسلط‌اند صورت‌گرفته بود و تاریخ آخرین گزینش عمومی نیز به دهم اکتبر ۲۰۲۳ برمی‌گردد که مینیمم امتیاز CRS افراد انتخاب شده، ۵۰۰ امتیاز بود.

راه‌ های افزایش شانس قبولی اکسپرس اینتری کانادا

اگر می‌خواهید شانس پذیرش خود را در سیستم اکسپرس اینتری کانادا افزایش دهید، باید امتیاز CRS بیشتری از شرایط آن برای خودتان جمع‌آوری کنید. بدین منظور می‌توانید از استراتژی‌های زیر بهره بگیرید:

  • مهارت‌های زبان انگلیسی یا فرانسوی خود را بهبود دهید.
  • سطح تحصیلات خو را ارتقا دهید یا در دوره‌های آموزشی معتبری شرکت کنید که مدرک آنها مورد تأیید این سیستم است.
  • تجربه کاری بیشتری کسب کنید.
  • به دنبال جاب آفر کانادایی باشید زیرا دریافت پیشنهاد شغلی از طرف کارفرمایان کانادایی می‌تواند تا ۲۰۰ امتیاز برای شما به همراه داشته باشد.
  • اگر متأهل هستید امتیازات همسرتان را نیز به درخواست‌نامه Express Entry کانادا اضافه کنید.
معیار های امتیاز اکسپرس اینتری کانادا

جمع‌بندی

مهاجرت و دریافت ویزای کانادا از طریق اکسپرس اینتری، یکی از کارآمدترین روش‌های مهاجرتی برای نیروی کار ماهر می‌شود. این برنامه به چهار روش اصلی یعنی اسکیل ورکر کانادا، اسکیل ترید کانادا، تجربه کار کانادایی و مهاجرت استانی کانادا، متقاضیانی را به این کشور جذب می‌کند که از بیشترین امتیاز CRS برخوردارند. عواملی مانند سن، سطح تحصیلات، تسلط بر زبان انگلیسی و فرانسوی و همچنین سوابق کاری، امتیاز شما را برای انتخاب‌شدن در روش اکسپرس اینتری کانادا تعیین می‌کنند.

این صفحه را به اشتراک بگذاریم:
دسته های این وبلاگ: اخبار مقالات
 93  |
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تجربیات و سوالات خود در مورد مطالب این صفحه را با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت به تمامی سوالات پاسخ خواهند داد.

ContantUs مشاوره رایگان