جستجو در سایت

بهترین دانشگاه های آلمان و نحوه پذیرش در آنها

logo

طبق آمار وبسایت erudera.com، در انتهای سال 2022، آلمان با جمعیت قابل توجهی از دانشجوی بین‌المللی در بین پنج کشور برتر جهان از این منظر قرار گرفت. همچنین بر اساس نظرسنجی DAAD، 76 درصد از دانشجویان بین‌المللی، این کشور را به عنوان مقصد اول برای ادامه تحصیل انتخاب کردند. آمارها به وضوح نشان‌دهنده فرصت‌های درخشان تحصیلی و شغلی در این کشور است. اگر شما نیز قصد مهاجرت به آلمان و ادامه تحصیل در این کشور را دارید، در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع و مفیدی درباره مزایای تحصیل در این کشور، لیست بهترین دانشگاه ‌های آلمان و شرایط پذیرش آنها دریافت کنید.

تحصیل در دانشگاه های آلمان چه مزایایی دارد؟

دانشجویان بسیاری از سراسر جهان، آلمان را یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل و اشتغال می‌دانند. در ادامه، تمام مزایای تحصیل در بهترین دانشگاه های آلمان برای دانشجویان بین‌المللی را با هم بررسی می‌کنیم تا دلیل این مسئله شفاف‌تر شود.

  1. دانشگاه‌های بدون شهریه؛ هزینه بسیار کم یا معادل صفر

وقتی آموزش عالی به یک ضرورت و در عین حال به یک امر پرهزینه تبدیل می‌شود، آلمان یکی از بهترین مقصد تحصیلی برتر است که دانشگاه‌های دولتی آن تقریبا هیچ شهریه‌ای از دانشجویان بین‌المللی دریافت نمی‌کنند. در اکتبر 2014، مقامات این کشور تصمیمی گرفتند که بر اساس آن تمام دانشجویان بین‌المللی که در یک دانشگاه دولتی تحصیل می‌کنند، از پرداخت شهریه استاندارد، معاف شدند.

طبق این قانون، دانشجویان بین‌المللی باید صرفا هزینه‌های اداری فرآیند پذیرش و ثبت نام، بلیت حمل‌ونقل عمومی و هزینه اتحادیه دانشجویی را بپردازند، که حدود 250 الی 300 یورو در هر ترم است. بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، 35.8 درصد از دانشجویان خارجی دلیل خود برای تحصیلات عالی در این کشور را ناچیز بودن شهریه دانشگاه‌های دولتی اعلام کرده‌اند.

  1. دانشگاه‌های درجه یک

بر اساس آمار رسمی سال 2019، 429 دانشگاه معتبر در آلمان وجود دارد که از این تعداد 106 دانشگاه در رنکینگ بهترین دانشگاه‌های جهان دارای رتبه هستند. دانشجویان، این دانشگاه‌ها را به دلیل کیفیت آموزش، فرصت‌های پیشرفت تحصیلی، تجربیات عملی در حین و پس از تحصیل در یک محیط دوستانه و امن، گزینه‌ای ارزشمند برای ادامه تحصیل در آلمان می‌دانند. این دانشگاه‌ها به لطف ارزش و اعتبار تحقیقاتی و کیفیت بالای متد تدریسشان که پشتوانه غنی تاریخی نیز دارد، از شهرت جهانی برخوردار هستند. برخی از این دانشگاه‌ها علاوه بر اینکه جزء بهترین‌ها هستند، قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپا نیز محسوب می‌شوند.

برترین دانشگاه های آلمان
  1. سفر به اروپا با ویزای دانشجویی

دانشجویان خارجی از حقوق مسافرتی مشابه با دانشجویان آلمانی و اروپایی برخوردارند. با این حال، دو مورد زیر وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

  • دانشجویان اروپایی: اگر اروپایی هستید و در آلمان زندگی و تحصیل می‌کنید، از حق ورود رایگان شهروندان اتحادیه اروپا/EFTA برخوردار هستید.
  • دانشجویان غیر اروپایی: اگر مقیم اروپا نیستید، باید مجوز اقامت را دریافت کنید. این مجوز اقامت به شما امکان می‌دهد بدون ویزای شنگن در کل منطقه شینگن سفر کنید، که فرصتی فوق‌العاده برای بازدید از کشورهای مورد علاقه‌تان در مدت زمان اقامت‌تان است.
  1. تنوع سطوح تحصیلی و برنامه‌های آموزشی

دانشگاه‌های برتر آلمان، برنامه‌های آموزشی بسیاری را در هر رشته تحصیلی ارائه می‌دهند که مطابق با استعداد و علاقه همه است. این دانشگاه‌ها در رشته‌های مهندسی، پزشکی و داروسازی، از پیشگامان جهان هستند. با ظهور رشته‌های تحصیلی جدید با فناوری‌های پیشرفته، این فهرست همواره در حال گسترش و به‌روزرسانی است. بنابراین، چه به رشته‌های خاص و جزئی علاقمند باشید، چه به رشته‌های جهان‌شمول و گسترده، برنامه‌ای آموزشی برای آن خواهید یافت که در دانشگاه‌های این کشور توسط متخصصان مشهور و قابل‌اعتماد تدریس می‌شود.

  1. مدرک تحصیلی معتبر جهانی

از نظر ساختار و روش آموزشی، برنامه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های برتر آلمان، به گونه‌ای طراحی شده است که دانشجویان را با پیشرفت‌های علمی جدید در جهان مواجه کنند و آنها را آموزش دهند تا در حوزه تخصصی خود حرفه‌ای شوند. شما، به عنوان یک دانشجوی خارجی در آلمان، در پایان دوره خود مدرکی دریافت خواهید کرد که در سطح جهانی ارزشمند و شناخته‌شده است. کارفرمایان در سراسر جهان با احترام و اعتماد بسیار زیادی شما را استخدام می‌کنند و به توانایی‌های شما اطمینان دارند.

  1. اقتصادی بودن هزینه‌های زندگی

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، هزینه تحصیل در بهترین دانشگاه‌های آلمان، پایین است. اما علاوه بر این، هزینه زندگی در آلمان نسبت به سایر کشورهای اروپایی کاملا مقرون به صرفه است. اگرچه سکونت در مناطق شهری گران‌تر از مناطق حاشیه‌ای است، اما با مدیریت مالی هوشمند، هزینه زندگی برای دانشجویان بین‌المللی کاملا مقرون به صرفه خواهد شد. اجاره، اصلی‌ترین دغدغه مالی است. پیدا کردن یک آپارتمان/اتاق در مناطق حاشیه‌ای و شریک شدن آن با یک دانشجوی دیگر می‌تواند نیمی از هزینه‌های شما را کاهش دهد.

  1. فرصت‌های شغلی پاره‌وقت

طبق قانون آلمان، دانشجویان خارجی مجاز به داشتن کار پاره‌وقت هستند. شما به عنوان دانشجو می‌توانید به مدت 120 روز کامل در سال یا حداکثر 20 ساعت در هفته کار پاره وقت انجام دهید. بیش از 60 درصد از دانشجویان خارجی در این کشور در حین تحصیل به کارهای پاره‌وقت مشغول هستند. این نوع شغل، نه تنها به اهرم مالی شما کمک می‌کند، بلکه سابقه کاری شما را بهبود می‌دهد و به افزایش شانس اشتغال‌تان در آینده کمک می‌کند.

  1. چشم‌انداز شغلی وسیع در آینده

اگر از دانشگاه‌های آلمان فارغ‌التحصیل شوید، دامنه فرصت‌های شغلی شما در آینده چندین برابر افزایش می‌یابد. دانشگاه‌های این کشور و فارغ التحصیلان آنها در سراسر جهان مورد احترام هستند و از نرخ اشتغال بالایی در بازار کار جهانی برخوردارند. بنابراین، زمانی که مدرک خود را از بهترین دانشگاه های آلمان اخذ می‌کنید، باید انتظار پیشنهادهای شغلی جذاب را داشته باشید؛ زیرا کارفرمایان به اعتبارات علمی و اعتبار حرفه‌ای شما به دلیل تحصیلات عالی در موسسات آموزشی این کشور اعتماد دارند.

  1. یادگیری زبان آلمانی

اگر قصد تحصیل در کشور آلمان را دارید، دلایل زیادی وجود دارد که یادگیری زبان آلمانی برای شما لازم و مفید است؛ از تسهیل ارتباطات در فرهنگ متفاوت این کشور گرفته تا پیشرفت و رشد همه‌جانبه در زندگی شغلی و آکادمیک. آلمانی یکی از رایج‌ترین زبان‌های بومی در قاره اروپا است و این کشور نیز یکی از قدرتمندترین اقتصادهای جهان است که تجارت آن در سراسر جهان گسترش یافته است. بنابراین، با یادگیری این زبان، هم از نظر زندگی در این کشور و هم از نظر به دست آوردن یک شغل عالی در داخل و خارج از آن، در جایگاه و شرایط مناسب‌تری قرار می‌گیرید.

  1. رشد و پیشرفت در جامعه‌ای چندفرهنگی

مردم آلمان یکی از سازگارترین و منعطف‌ترین جوامع جهان هستند. این کشور از دیرباز مسیر ارتباطی ملیت‌های مختلف با یکدیگر بوده است. آنها عمدتا با خارجی‌هایی که از سراسر جهان برای کار، گردش یا تحصیل به کشورشان می‌آیند، با انعطاف و روی خوش رفتار می‌کنند. علاوه بر این، هزاران دانشجوی بین‌المللی در جستجوی فرصتی برای رسیدن به اهداف تحصیلی خود، به بهترین دانشگاه های آلمان می‌آیند. بنابراین، این کشور یکی از بهترین جوامع چندفرهنگی برای زندگی و پیشرفت است. این مشخصه، به یادگیری و رشد، آشنایی با آداب و رسوم و سنت های جدید و نگاه کردن به جهان از زاویه‌ای متفاوت کمک شایانی می‌کند.

لیست بهترین دانشگاه های آلمان

بهترین دانشگاه های آلمان کدامند؟

دانشگاه‌های برتر آلمان در سراسر این کشور پراکنده هستند و گزینه‌هایی بسیار مناسبی برای تحصیل در مونیخ، برلین و 40 شهر دیگر وجود دارد. برترین دانشگاه برلین، دانشگاه شاریته-دانشگاه پزشکی برلین ( Charité - Universitätsmedizin Berlin ) است. در مجموع، 50 دانشگاه در این کشور در زمره بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند. همچنین بیش از 500 برنامه تحصیلی (مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد) به زبان انگلیسی در این دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند. بنابراین، به هر موضوعی که علاقه دارید، می‌توانید رشته آن را به زبان انگلیسی را بخوانید.

فهرست بهترین دانشگاه های آلمان را به همراه رتبه جهانی آنها در زیر مشاهده می‌کنید:

  1. دانشگاه فنی مونیخ (Technical University of Munich) – رتبه جهانی: 30
  2. دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (LMU Munich) – رتبه جهانی: 33
  3. دانشگاه هایدلبرگ (Heidelberg University) – رتبه جهانی: 43
  4. دانشگاه شاریته-دانشگاه پزشکی برلین (Charité - Universitätsmedizin Berlin) – رتبه جهانی: 73
  5. دانشگاه هومبولت برلین (Humboldt University of Berlin) – رتبه جهانی: 86
  6. دانشگاه توبینگن (University of Tübingen) – رتبه جهانی: 86
  7. دانشگاه بُن (University of Bonn) – رتبه جهانی: 89
  8. دانشگاه آزاد برلین (Free University of Berlin) – رتبه جهانی: 91
  9. دانشگاه فنی راینیش-وستفلیشه آخِن (RWTH Aachen University) – رتبه جهانی: 99
  10. دانشگاه فرایبورگ (University of Freiburg) – رتبه جهانی: 113

در ادامه، 4 دانشگاه اول این لیست را مفصل‌تر معرفی می‌کنیم:

دانشگاه فنی مونیخ (Technical University of Munich)

دانشگاه فنی مونیخ تنها دانشگاه دولتی است که به علم و فناوری اختصاص دارد. از سال 1927، 17 جایزه نوبل در فیزیک، شیمی و پزشکی به فعالان این دانشگاه اعطا شده است. این دانشگاه که در قرن نوزدهم تأسیس شده است، در ابتدا بر مهندسی تمرکز داشت، اما در طی سال‌ها گسترش یافت و شامل علوم طبیعی، علوم اجتماعی، کشاورزی، فناوری غذایی و پزشکی شد.

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (LMU Munich)

دانشگاه LMU مونیخ در سال 1472 تاسیس شده است و یکی از قدیمی‌ترین و بهترین دانشگاه های آلمان است. این دانشگاه 42 جایزه نوبل برای دانشمندان مشهوری مانند اتو هان، ماکس پلانک و ورنر هایزنبرگ را در کارنامه دارد. دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ با داشتن دومین جمعیت دانشجویی بزرگ در بین دانشگاه‌های این کشور، تعداد زیادی از دانشجویان خارجی را جذب می‌کند که حدود 13 درصد از کل بدنه دانشجویی را تشکیل می‌دهند. از اواخر قرن هجدهم، تمرکز این دانشگاه بر علوم طبیعی بوده است و تحقیقات و نوآوری‌های قابل‌توجهی به جهان ارائه کرده است.

دانشگاه هایدلبرگ (Heidelberg University)

دانشگاه هایدلبرگ که در سال 1386 تأسیس شد، قدیمی ترین دانشگاه آلمان است. نزدیک به 20 درصد از بدنه دانشجویی آن را دانشجویان خارجی از 130 کشور جهان تشکیل می‌دهند. بیش از یک سوم دانشجویان دکترا نیز بین‌المللی هستند. این دانشگاه 160 برنامه تحصیلی مختلف در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد. دانشگاهیان در هایدلبرگ مسئول تاسیس زیرشاخه‌هایی از جمله ژنتیک روانپزشکی، جامعه شناسی مدرن و فیزیک محیطی بوده‌اند.

این دانشگاه به ویژه برای تحقیقات و مشارکت‌های فکری نوآورانه خود در طیف وسیعی از موضوعات مشهور است. حدود 27 برنده جایزه نوبل از دانشگاه هایدلبرگ بوده‌اند که 9 نفر از آنها در مدت حضورشان در آنجا برنده این جایزه شدند. بسیاری از سیاستمداران، فیلسوفان و دانشمندانِ بانفوذ، فارغ‌التحصیل یا وابسته به این دانشگاه هستند، از جمله ماکس وبر - بنیانگذار جامعه شناسی مدرن - و فیلسوف هانا آرنت. هایدلبرگ به عنوان خانه رمانتیسیسم آلمانی شناخته می‌شود.

دانشگاه شاریته-دانشگاه پزشکی برلین (Charité - Universitätsmedizin Berlin)

دانشگاه شاریته یکی از بزرگترین بیمارستان‌های دانشگاهی در اروپاست. بیش از نیمی از برندگان جایزه نوبل آلمان در پزشکی و فیزیولوژی در این دانشگاه تحصیل یا کار کرده‌اند. ریشه شکل‌گیری این نهاد آکادمیک به سال 1710 برمی‌گردد؛ زمانی که بیمارستان در واکنش به شیوع طاعون در شرق پروس ساخته شد. در سال 2003 با سایر موسسات پزشکی در آلمان ادغام شد و نام فعلی خود را کسب کرد. بسیاری از دانشمندان و پزشکان مشهور در این دانشگاه کار یا تحصیل کرده‌اند؛ از جمله کارل ورنیک، متخصص مغز و اعصاب؛ کارل لئونهارد، روانپزشک و راحل هیرش، اولین استاد پزشکی زن در پروس.

دانشگاه های زبان انگلیسی آلمان کدامند؟

تحصیل در آلمان بسیار آسان شده است؛ زیرا بسیاری از دانشگاه‌ها برنامه‌های آکادمیک را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. موسسات آموزشی بسیاری، برنامه‌های آموزشی انگلیسی‌زبان را از حوزه‌های مختلف تحصیلی برای پذیرش دانشجویان خارج از کشور ایجاد کرده‌اند. جهت تسهیل مسیر جستجوی شما برای پیداکردن این دانشگاه‌ها، در ادامه لیستی از بهترین دانشگاه های آلمان که برنامه‌های آموزشی را به زبان انگلیسی ارائه کرده‌اند، گردآوری کرده‌ایم.

فهرست بهترین دانشگاه های آلمان

دانشگاه جاکوبز برمن (Jacobs University Bremen)

مدارک ارائه شده به زبان انگلیسی: کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا (Ph.D.)

دانشگاه جاکوبز در صدر لیست برترین دانشگاه‌های انگلیسی در آلمان قرار دارد. این دانشگاه دارای جامعه بین‌المللی قابل‌توجهی با بیش از صد دانشجو در سراسر جهان است. این دانشگاه خصوصی تمامی رشته‌های خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد و یک مسیر نسبتا آسان برای دانشجویان خارجی فراهم می‌کند که مایل به اخذ مدرک آکادمیک در این کشور هستند. طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها در رشته‌های مختلف تحصیلی در این دانشگاه ارائه می‌شود مانند پانزده برنامه کارشناسی، سه برنامه کارشناسی ارشد، یک برنامه کارشناسی ارشد مشترک با دانشگاه برمن و چندین برنامه دکترا در زمینه‌های تخصصی مانند مهندسی، علوم اجتماعی و علوم طبیعی.

دانشگاه علوم کاربردی اروپا (UE)

مدارک ارائه شده به زبان انگلیسی: کارشناسی و کارشناسی ارشد

دانشگاه علوم کاربردی اروپا، یک مدرسه انگلیسی در آلمان است که برنامه‌های مطالعاتی مدرن، بی‌نظیر و جذاب برای دانشجویان امروزی را ارائه می‌دهد. برنامه‌های آموزشی این دانشگاه با هدف تجهیز دانشجویان به دانش روز و تبدیل آنها به متخصصان حوزه خود، طراحی شده است. همچنین، برنامه‌های تحصیلی ارائه شده در این دانشگاه کاملا بر آنچه بازار کار فعلی نیاز دارد، منطبق است. متفکران خلاقی که علایق آنها در زمینه‌های هنر، طراحی، فناوری، نرم‌افزار، تجارت، ورزش و حتی روانشناسی است، می‌توانند در یکی از برنامه‌های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه علوم کاربردی اروپا که اکثرا به زبان انگلیسی است، شرکت کنند.

 بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین رشته های تحصیلی در آلمان

دانشگاه فنی مونیخ

(TUM)

مدارک ارائه شده به زبان انگلیسی: کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا (Ph.D.)

دانشگاه فنی مونیخ، یکی از برترین دانشگاه های آلمان به زبان انگلیسی برای دانشجویان خارجی ممتاز با رزومه کاری درخشان است. این دانشگاه در طول دوره تحصیلی، یک تفکر کارآفرینانه در ذهن دانشجویان ایجاد می‌کند؛ طرز فکری که رهبران برجسته و متخصصان موفق هر صنعتی دارند. در حال حاضر، برنامه‌های تحصیلی متنوعی در رشته‌های مختلف برای تمام مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می‌شود.

دانشگاه برمن (University of Bremen)

مقاطع تحصیلی به زبان انگلیسی: کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا (Ph.D.)

دانشگاه برمن یکی از برترین دانشگاهی است که تدریس به زبان انگلیسی را ارائه می‌کند. این دانشگاه، یک موسسه بین‌المللی است که از گستره متنوعی از رشته‌ها و مقاطع تحصیلی در پردیس‌های خود پشتیبانی می‌کند. توجه داشته باشید که تعداد برنامه‌های آموزشی به زبان انگلیسی در این دانشگاه زیاد نیست و ظرفیت پذیرش محدودی دارد، بنابراین اگر قصد تحصیل در دانشگاه برمن را دارید، برنامه‌های پذیرش این دانشگاه را به دقت دنبال کنید تا فرصت‌های موجود را از دست ندهید.

دانشگاه علوم کاربردی اینگولشتات (Technische Hochschule Ingolstadt- THI)

مدارک تحصیلی به زبان انگلیسی: کارشناسی و کارشناسی ارشد

این دانشگاه یکی از معدود دانشگاه‌های پیشرو در آلمان است که رشته‌های مهندسی را به طور کامل به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. البته، در حال افزایش دامنه برنامه‌های انگلیسی خود در سایر رشته‌هاست و هدفش تبدیل شدن به دانشگاه بین‌المللی برتر برای دانشجویان خارجی مسلط به زبان انگلیسی است.

چگونه از بهترین دانشگاه های آلمان پذیرش بگیریم؟

برای پذیرش در دانشگاه‌های برتر آلمان به عنوان دانشجوی خارجی، شرایط و مراحل مختلفی وجود دارد که باید رعایت شوند. مراحل درخواست تحصیل در آلمان به شرح زیر است:

  1. انتخاب دانشگاه: پیش از هر چیز باید به میزان لازم تحقیق کنید و دانشگاهی را انتخاب کنید که برنامه آموزشی مورد نظر شما برای ادامه تحصیل را ارائه می‌دهد.
  2. بررسی شرایط پذیرش: شرایط پذیرش برای برنامه تحصیلی مد نظرتان را به دقت مطالعه و بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که شرایط و مدارک لازم را دارید.
  3. ارسال مدارک لازم: باید یک فرم درخواست تکمیل شده، یک عکس و پاسپورت معتبر، کپی مدارک تحصیلی پیشین و ریز نمرات، نمرات آزمون مهارت زبان و سایر مدارک مورد نیاز را ارسال کنید.
  4. ثبت درخواست: می‌توانید مستقیما به دفتر بین‌المللی دانشگاه درخواست دهید یا از پورتال پذیرش متمرکز برای دانشجویان خارجی که توسط سرویس تبادل علمی آلمان (DAAD) اداره می‌شود، اقدام کنید. برخی از دانشگاه‌ها ممکن است امکان پذیرش آنلاین را در وبسایت خود فراهم کرده باشند.
  5. منتظر نامه پذیرش باشید: پس از ارسال درخواست، باید منتظر نامه پذیرش از دانشگاه باشید.
  6. دریافت ویزای تحصیلی آلمان: پس از دریافت نامه پذیرش، می‌توانید برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان اقدام کنید. توجه کنید که پیش از گرفتن وقت سفارت آلمان تمامی مدارک لازم را آماده کنید.
  7. ثبت نام در دانشگاه خود: پس از اخذ ویزای تحصیلی خود می‌توانید در دانشگاه مد نظرتان ثبت نام کنید.

توجه کنید که فرآیند درخواست ممکن است بسته به دانشگاه و برنامه‌ای که برای آن درخواست می‌دهید متفاوت باشد. بنابراین، توصیه می‌کنیم شرایط خاص دانشگاه‌ها و برنامه‌های آموزشی مورد نظرتان را به دقت بررسی کنید.

دانشگاه های آلمان

مدارک لازم برای تحصیل در دانشگاه های برتر آلمان

برای تحصیل در دانشگاه‌های برتر آلمان، دانشجویان بین‌المللی نیاز به ارائه مجموعه‌ای از مدارک دارند. در این قسمت، لیستی از مهمترین مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از این دانشگاه‌ها را آورده‌ایم:

  • پاسپورت: همه دانشجویان ملزم به داشتن گذرنامه‌ای هستند که در زمان درخواست ویزا حداقل 3 سال اعتبار داشته باشد.
  • مدارک و گواهی‌های فارغ التحصیلی: دانشجویان باید مدارک فارغ التحصیلی مقاطع پیشین خود را به همراه ریزنمرات و سایر مدارک لازم ارائه دهند.
  • توصیه‌نامه‌ها (LOR): برخی از دانشگاه‌ها ممکن است از شما درخواست توصیه‌نامه کنند. این توصیه نامه باید از طرف اساتید یا کارفرمایان معتبر و تاییدشده صادر شده باشد.
  • بیانیه هدف (SOP): سندی که انگیزه دانشجو برای تحصیل در آلمان و برنامه‌های آینده او را برای زندگی و اشتغال در این کشور توضیح می‌دهد. هرچه هدف بلندمدت‌تری برای ادامه زندگی در این کشور داشته باشید، شانس شما را برای گرفتن پذیرش، بیشتر می‌کند؛ زیرا موسسات آکادمیک آلمانی به شما به دید سرمایه‌های کشورشان در آینده نگاه می‌کنند.
  • نمرات امتحانات ورودی: دانشجویان برای پذیرش، ملزم به شرکت در آزمون‌های ورودی خاص هستند. این آزمون‌ها شامل مهارت‌های علمی و زبان آلمانی می‌شود. اگر از پیش، مدرک زبان آلمانی معتبری را اخذ کرده‌اید، حتما آن را ارائه دهید. تسلط کافی به این زبان و ارائه مدرک معتبری که این مهارت را اثبات کند، شانس پذیرش شما را افزایش می‌دهد.
  • رزومه کاری / گواهی مهارت‌های تخصصی: سندی که اطلاعاتی در مورد تحصیلات، تجربه کاری و مهارت‌های دانشجو ارائه می‌دهد.

علاوه بر این مدارک، دانشجویان باید مدارک دیگری مانند مدرک تحصیلی ورودی آموزش عالی، مدرک دانش کافی زبان آلمانی یا انگلیسی، مدرک بیمه درمانی قانونی در آلمان، رسید پرداخت هزینه ترم و چندین عکس پاسپورت را ارائه دهند. در نهایت، باید شرایط خاص دانشگاهی را که برای آن درخواست می‌دهید، جداگانه بررسی کنید؛ چرا که ممکن است ارائه مدارک خاصی را در شرایط پذیرش خود الزامی کرده باشد.

جمع‌بندی

ادامه تحصیل در بهترین دانشگاه های آلمان از طریق اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌تواند مزایای تحصیلی، شغلی و فردی بسیاری برای شما داشته باشد. حتی اگر مسلط به زبان آلمانی نباشید، همچنان می‌توانید از برخی دانشگاه ‌های برتر آلمان که تدریس انگلیسی دارند پذیرش بگیرید. بنابراین اگر به دنبال دستیابی به رویاهایتان در مسیر آکادمیک و شغلی هستید و ظرفیت موفقیت در این مسیر را در خود می‌بینید، این فرصت را جدی بگیرید. امیدواریم این مقاله با ارائه اطلاعات تخصصی و جامع در این رابطه، برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

این صفحه را به اشتراک بگذاریم:
دسته های این وبلاگ: اخبار مقالات
 106  |
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تجربیات و سوالات خود در مورد مطالب این صفحه را با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت به تمامی سوالات پاسخ خواهند داد.

ContantUs مشاوره رایگان